Når må du begynne å bruke den nye løsningen?
Vi vil fjerne den gamle fjernaksessløsningen tidlig i desember. Du bør derfor ta i bruk den nye løsningen så fort som mulig.
Slik går du frem for å ta i bruk den nye fjernaksessen
...hvis du allerede benytter SRFs systemer fra egen datamaskin
Dersom du allerede har benyttet egen datamaskin for å logge på SRFs systemer, skal denne løsningen allerede være tilgjengelig. Hvis du allerede benytter Microsoft Remote Desktop APP / Microsoft APP for eksternt skrivebord, så har du det du trenger og kan ta i bruk Fjernaksess v2.
...hvis du hittil kun har benyttet SRFs systemer via SRF-datamaskin
Du kan bruke web-utgaven av fjernaksess i nettleseren, men vi anbefaler å laste ned programmet/appen som gir bedre brukeropplevelse og flere muligheter enn nettutgaven.
Last ned program/app for å logge på SRFs systemer
Hvis arbeidsgiveren din har begrensninger på PCen
Noen arbeidsgivere for våre eksterne brukere har et låst oppsett for hvilken programvare som kan installeres og er godkjent for virksomhetens datamaskiner, vi oppfordrer til å ta en prat / sende en søknad om å tillate installasjon av Appen Microsoft Remote Desktop og tillate tilkobling til Fjernaksess v2, av ovennevnte årsaker. Om dette ikke er mulig kan Fjernaksess v2 kjøres via nettleser (om tillatt), men da med redusert funksjonalitet og brukeropplevelse.
Unntaksvis utlevering av fysisk PC
Hvis sikkherhetsinnstillingene hos din arbeidsgiver gjør at du verken kan installere Microsoft Remote Desktop eller koble til Fjernaksess v2 mot domenet sivilrett.no, er det fortsatt mulig å få utlevert SRF-tildelt utstyr. Om dette er tilfelle, ta kontakt med SRF IKT eller seksjonsleder for å gi beskjed om dette behovet.
Brukerveiledning til installasjon, konfigurasjon og bruk av ny fjernaksess
Installasjonsveiledning med Microsoft Remote Desktop:
Installasjon av Microsoft Remote Desktop programvare for deg som bruker Windows
Installasjon av Microsoft Remote Desktop programvare for andre typer plattformer
Første gangs oppsett av Fjernaksess v2 i Microsoft Remote Desktop:
- Klikk på ny
- Velg Workspace
- Lim inn URL: https://rdweb.wvd.microsoft.com
- Logg på med din sivilrett-konto
- Start å bruke Fjernaksess v2
Bruk av Fjernaksess v2 med nettleser (ikke anbefalt)
- Starte et nytt privat vindu / inkognito-vindu / inPrivate vindu i nettleseren din med denne URLen: https://client.wvd.microsoft.com/arm/webclient/
- Logg på med din sivilrett-konto
- Start å bruke Fjernaksess v2
Privat vindu / Inkognito-vindu / InPrivate i din nettleser
Grunnen til at du trolig ikke kan benytte et vanlig nettleservindu, men må benytte et inkognito-vindu, er fordi du ikke kan være pålogget to forskjellige domener samtidig i samme nettleser. Med inkognito-vindu "glemmer" nettleseren din hvilket domene du er koblet til i vanlige vinduer.
Konto og programvarelisens
Alle brukere vil få en fullverdig microsoft365-profil, som inkluderer blant annet Outlook, Word, Excel og Teams.
Det vil etter bli opprettet egne team for de ulike organene, slik at det blir bedre mulighet for samhandling.
- NB! Det er ikke anledning til å laste opp eller dele dokumenter eller andre filer på Teams som inneholder sensitive personopplysninger, taushetsbelagte opplysninger, personnummer eller oversikter med personopplysninger om mange, f.eks. regneark eller lister. Slike opplysninger må heller ikke utveksles i chat-, oppgave- eller andre gruppefunksjoner i Teams.
- Dere skal benytte Websak+ til saksbehandling som innebærer personsensitive opplysninger. Alle andre programmer / apper skal du kun benytte til ikke sensitivt materiale.
- Fremover skal du benytte din @sivilrett.no-epost i kommunikasjon knyttet til vervet, både med hverandre og med sekretariatene. Det innebærer blant annet at du må sjekke denne eposten jevnlig.
Du må nå levere tilbake lånt PC
Når alle eksterne brukere har begynt å bruke ny fjernaksess må du lever tilbake lånt utstyr, slik at vi kan vurdere gjenbruk. I denne prosessen vil vi fjerne alt innhold før eventuell gjenbruk eller avhending. Hvis du trenger å fortsette å låne PC av SRF, må du likevel levere inn PCen, slik at vi kan oppgradere den med nytt oppsett. Dette bør du gjøre så raskt som mulig.
Service desk
Vi har satt av ekstra ressurser til bistand om du trenger hjelp til å benytte fjernaksess v2, f.eks installasjon av Microsoft Remot Desktop på din egen PC, eller om du opplever at noe ikke virker som det skal. Denne service desken er tilgjengelig i perioden 25. november - 13. desember. Lurer du på noe - ta kontakt!
Epost: servicedesk@move.no
Telefon: +47 926 01 444
Åpningstid: 08:00-16:00 alle kontordager.