Fjernaksess er tilgjengeliggjort for alle eksterne brukere gjennom Microsofts løsning for eksternt skrivebord med applikasjonen "Windows App". Denne applikasjonen kan benyttes fra brukerens egen datamaskin. For å kunne logge inn i løsningen med den enkeltes SRF-konto, må man sette opp en autentikator på mobil for flerfaktorautentisering.
Fjernaksess fungerer også direkte i web-leser, men vi anbefaler å benytte Windows App fordi den har flere muligheter og er mer brukervennlig, f.eks. gir den støtte for flere skjermer.
Last ned Windows App for Fjernaksess
Brukerveiledning til installasjon, konfigurasjon og bruk av ny fjernaksess
Første gangs oppsett av Fjernaksess i Microsoft Windows App:
- Klikk på ny
- Velg Workspace
- Lim inn URL: https://rdweb.wvd.microsoft.com
- Logg på med din sivilrett-konto
- Start å bruke Fjernaksess
Bruk av Fjernaksess med nettleser (ikke anbefalt)
- Starte et nytt privat vindu / inkognito-vindu / inPrivate vindu i nettleseren din med denne URLen: https://client.wvd.microsoft.com/arm/webclient/
- Logg på med din sivilrett-konto
- Start å bruke Fjernaksess
Privat vindu / Inkognito-vindu / InPrivate i din nettleser
Grunnen til at du trolig ikke kan benytte et vanlig nettleservindu, men må benytte et inkognito-vindu, er fordi du ikke kan være pålogget to forskjellige domener samtidig i samme nettleser. Med inkognito-vindu "glemmer" nettleseren din hvilket domene du er koblet til i vanlige vinduer.
Hvis arbeidsgiveren din har begrensninger på PCen
Noen arbeidsgivere for våre eksterne brukere har et låst oppsett for hvilken programvare som kan installeres og er godkjent for virksomhetens datamaskiner, vi oppfordrer til å ta en prat / sende en søknad om å tillate installasjon av Appen Microsoft Remote Desktop og tillate tilkobling til Fjernaksess v2, av ovennevnte årsaker. Om dette ikke er mulig kan Fjernaksess v2 kjøres via nettleser (om tillatt), men da med redusert funksjonalitet og brukeropplevelse.
Unntaksvis utlevering av fysisk PC
Hvis sikkherhetsinnstillingene hos din arbeidsgiver gjør at du verken kan installere Microsoft Remote Desktop eller koble til Fjernaksess v2 mot domenet sivilrett.no, er det fortsatt mulig å få utlevert SRF-tildelt utstyr. Om dette er tilfelle, ta kontakt med SRF IKT eller seksjonsleder for å gi beskjed om dette behovet.
Konto og programvarelisens
Alle brukere vil få en fullverdig microsoft365-profil, som inkluderer blant annet Outlook, Word, Excel og Teams.
Det vil etter bli opprettet egne team for de ulike organene, slik at det blir bedre mulighet for samhandling.
- NB! Det er ikke anledning til å laste opp eller dele dokumenter eller andre filer på Teams som inneholder sensitive personopplysninger, taushetsbelagte opplysninger, personnummer eller oversikter med personopplysninger om mange, f.eks. regneark eller lister. Slike opplysninger må heller ikke utveksles i chat-, oppgave- eller andre gruppefunksjoner i Teams.
- Dere skal benytte Websak+ til saksbehandling som innebærer personsensitive opplysninger. Alle andre programmer / apper skal du kun benytte til ikke sensitivt materiale.
- Fremover skal du benytte din @sivilrett.no-epost i kommunikasjon knyttet til vervet, både med hverandre og med sekretariatene. Det innebærer blant annet at du må sjekke denne eposten jevnlig.
Hvis du har en PC fra SRF som skal leveres tilbake
Denne kan du sende til:
Statens sivilrettsforvaltning
PB 2105 Vika
0125 Oslo
Service desk
Har du behov for brukerstøtte, send en e-post til SRF IKT og beskriv hva det gjelder
Epost: ikt-kom@sivilrett.no
Åpningstid: 09:00-15:00 alle kontordager.