Hopp til hovedinnhold

Ny digital løsning for de som skal søke rettshjelp

Vi utvikler nå en ny digital løsning for å søke rettshjelp. Dette er basert på de kommende lovendringene, som gir flere tilgang på offentlig støttet rettshjelp, samtidig som det innføres graderte egenandeler basert på mottakerens betalingsevne.

Det nye systemet medfører blant annet at:

  • Alle søknader om rettshjelp til statsforvalterne, domstolene og Trygderetten skal sendes inn via samme elektroniske løsning. Det samme gjelder egeninnvilgelser og arbeidsoppgaver som skal til statsforvalteren og Trygderetten.
  • For saker etter den nye ordningen, vil løsningen erstatte rettsrad.no for saker til statsforvalterne og Aktørportalen for søknader til domstolene.
  • Saker etter tidligere ordning, dvs. saker som er påbegynt før endringene i rettshjelploven tredde i kraft, skal sendes på samme måte som før.
  • Søkerne, og andre som representerer søkeren, skal selv kunne bruke løsningen.
  • Søkerne kan få en indikasjon om de omfattes av ordningen og hvilken prosentandel de eventuelt skal betale i egenandel.
  • Krav om egenandel sendes elektronisk via Skatteetaten / SI i saker behandlet av statsforvalteren eller Trygderetten.


Underveis i søknadsskjemaet vil søker – eller den som sender inn en søknad på vegne av søkeren - få en indikasjon på om de omfattes av ordningen, og hvor stor prosentandel som eventuelt må betales i egenandel. Beregningen baserer seg bl.a. på automatisk innhentede data fra Folkeregisteret og Skatteetaten. Deretter kan søkeren velge å sende søknaden til enten statsforvalterne, domstolene, eller Trygderetten, hvor saksbehandler vil gjøre den endelige behandlingen.

Hva med de gruppene som ikke kan søke via den nye løsningen?

Enkelte vil ikke kunne søke via den nye løsningen. Dette gjelder:

  • Søkere som har reservert seg mot digital samhandling med det offentlige, og skal søke på egne vegne
  • Søkere som mangler d-nummer/fødselsnummer, og skal søke på egne vegne
  • Personer med strengt fortrolig adresse (kode 6)
  • Verger som søker på vegne av personen de er verge for
  • Foreldre som søker på vegne av mindreårige barn

Vi lager tre ulike søknadsskjemaer i PDF-format: ett for søknader til statsforvalterne, ett for søknader til Trygderetten og ett for søknader til domstolene. Søkeren eller søkerens representant må selv finne ut hvor søknaden skal sendes, og hvordan. Statsforvalterne, domstolene og Trygderetten vil gjøre skjema og informasjon om oversendelsesmåte tilgjengelig for søkere.

Bakgrunn

Det er vedtatt endringer i rettshjelploven, som innebærer en ny økonomisk modell for behovsprøvd rettshjelp. Endringene gir flere tilgang på offentlig støttet rettshjelp, samtidig som det innføres graderte egenandeler basert på mottakerens betalingsevne. Lovforslaget følger opp deler av NOU 2020: 5 Likhet for loven – lov om støtte til rettshjelp (rettshjelploven).

For mer informasjon om endringene i lovverket

Les Prop 124 L (2022-2023)
Les Innst. 91 L (2023-2024)
Les Lov 20. desember 2023 nr. 109 om endringer i rettshjelploven (ny økonomisk modell for økonomisk behovsprøving)
Les NOU 2020: 5 Likhet for loven – lov om støtte til rettshjelp (rettshjelploven)

Om prosjektet

Justis- og beredskapsdepartementet har gitt Sivilrettsforvaltningen i oppdrag å lede arbeidet med å etablere en ny "rettshjelpsapplikasjon". Prosjektet gjennomføres i samarbeid med statsforvalterne, domstolene og Trygderetten.

Når skal den nye løsningen tas i bruk?

Løsningen skal være på plass når endringene i rettshjelploven trer i kraft. Datoen for dette er fortsatt ikke bestemt. Vi vil gi mer informasjon så snart vi har endelig dato.

Informasjon fremover

Prosjektet vil lage flere nyhetsbrev i tiden som kommer. Blant annet vil vi gi informasjon når datoen for når den nye løsningen skal tas i bruk er fastsatt. Enkelte nyhetsbrev kan være tilpasset bestemte brukergrupper, mens andre kan være felles slik som dette.