Søk rettshjelp nå
Hvem kan søke?
Både privatpersoner og advokater som søker på vegne av sin klient kan søke om rettshjelp. I utgangspunktet skal alle søknader om rettshjelp sendes via rettshjelpsapplikasjonen.
Hva inneholder søknadsskjemaet?
Når du har logget inn i rettshjelpsapplikasjonen, må du svare på noen spørsmål om deg selv, og forklare hva slags type sak du har behov for bistand i. Vi kan også trenge at du laster opp dokumentasjon på enkelte forhold knyttet til saken.
I de fleste sakstyper er det et krav for å få rettshjelpstøtte at den som søker oppfyller bestemte inntekts- og formuesgrensene. Vi vil derfor hente inn økonomiske opplysninger om deg. Du vil få en foreløpig beregning av om de økonomiske vilkårene er oppfylt, og hvilken andel av utgiftene du vil måtte betale selv (egenandel).
Rettshjelpsstøtteordningen er subsidiær
Hvis du kan få dekket behovet ditt for juridisk bistand på andre måter enn ved offentlig rettshjelpstøtte vil du som hovedregel ikke få fri rettshjelp.
Dette gjelder for eksempel hvis du har en forsikring eller medlemskap i en organisasjon som dekker slike utgifter. Kommunale og statlige virksomheter har plikt til å veilede deg på sine områder. Normalt får du derfor ikke støtte til advokatbistand i saker overfor offentlige forvaltningsorganer.
Du kan lese mer om hvilke saker som typisk ikke omfattes av ordningen på sivilrett.no/rettshjelp.
Har du vansker med å søke digitalt?
I utgangspunktet skal de fleste bruke det digitale søknadskjemaet. Enkelte har likevel ikke mulighet til dette. Det gjelder blant annet personer uten digital ID, personer som ikke har norsk identitetsnummer, og personer som søker på vegne av noen de er verge for.
Hvis det er særlige grunner til at du ikke kan bruke applikasjonen, kan du laste ned et papirskjema som du fyller ut fysisk.
Bruker du det analoge søknadsskjemaet må det sendes direkte til den myndigheten som skal behandle søknaden. Du kan lese mer om hvilke sakstyper de ulike instansene behandler på sivilrett.no.