Hopp til hovedinnhold

Etter du har sendt inn krav: Saksbehandling og klage på vedtak

Etter at du har sendt kravet til politiet, vil de sende kravet videre til oss sammen med en uttalelse og alle saksdokumentene. Du eller din advokat vil få skriftlig varsel fra Sivilrettsforvaltningen når vi har mottatt erstatningskravet fra påtalemyndigheten, og du vil få et nytt skriftlig varsel når vi har gjort et vedtak.

Når blir saken din ferdig behandlet?

Vi kan ikke si noe konkret tidspunkt for når akkurat din sak vil være ferdig behandlet. Når vi får sakene videresendt til oss fra politidistriktet hvor kravet ble fremmet, legger vi disse sakene i en kø, og vi behandler kravene hovedsakelig i den rekkefølgen de kom inn. Hvor raskt saker blir behandlet varierer, og avhenger blant annet av ressurssituasjonen, samt omfanget og kompleksiteten av sakene vi har til behandling.

Du kan se hvilke saker vi jobber med nå på oversikten over ventetid.

Du kan ikke klage på vedtaket

Vedtak om erstatning etter strafforfølgning fra Sivilrettsforvaltningen er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven og du kan derfor ikke sende inn klage på dette. 

...men du kan eventuelt reise en sak for domstolen

Erstatningskrav som er avgjort av Sivilrettsforvaltningen kan bringes inn for domstolen etter reglene i tvisteloven. Du kan reise en sak for domstolen på hjemstedet ditt, eller for Oslo tingrett. Det er staten ved Justis- og beredskapsdepartementet som da er rett saksøkt, - ikke Sivilrettsforvaltningen.

Vedtakene kan leses på internett

Sivilrettsforvaltningens vedtak anonymiseres og oversendes Lovdata fortløpende for publisering.

Vær oppmerksom på at du må ha abonnement hos Lovdata for å få tilgang til nettsiden med våre vedtak.